Braai Braai Braai en 29 Dutchys. - Reisverslag uit Tafelberg, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu Braai Braai Braai en 29 Dutchys. - Reisverslag uit Tafelberg, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu

Braai Braai Braai en 29 Dutchys.

Door: Rients Abma

Blijf op de hoogte en volg Rients

21 December 2015 | Zuid-Afrika, Tafelberg

Braai Braai Braai en 29 Dutchys.
Het waren bewogen weken met verschillende activiteiten en genoeg bezigheden!
Nouja, bezigheden.. de bezigheden op stage lopen een beetje op z’n einde. Vele collega’s waren sinds 7 december opeens plotseling verdwenen waardoor we met vijf op kantoor waren in plaats van met z’n vijftienen. De meeste collega’s hebben de zomer in hun bol en hebben echt heimwee naar huis (velen van hen komen niet oorspronkelijk uit Kaapstad en de maand december is de kans om 4 weken weer bij familie te spenderen ergens anders in het land of zelfs in Botswana of Zimbabwe).
Om de sfeer er op dinsdag toch nog maar goed in te houden kregen we tijdens de lunch een braai. Nou ben ik natuurlijk nooit vies van een braai maar het is genoeg eten en hompen vlees om twee avondmalen mee te vullen.
Woensdag 9 december was het jaarlijkse werkuitje. We gingen met al het personeel wat nog niet op vakantie was naar het Gold-restaurant midden in de stad. Gold-Restaurant is een Afrikaans restaurant dat zich specialiseert in verschillende gerechten afkomstig van het continent Afrika.
Ik heb heerlijk gegeten plus de extra hapjes die ik van mijn collega’s kreeg, want ook hier geldt: Wat de boer niet kent dat vreet ie niet. Plus om opeens de fancy gerechten te eten in plaats van een braai of patat is natuurlijk een grote omschakeling! Voordat we aan het eten konden beginnen, kregen we eerst een Djembe-workshop. Alhoewel het ritmegevoel bij mijn collega’s over het algemeen beter is dan de mijne, was mijn telvaardigheid weer iets beter waardoor ik netjes de trommelslagjes kon volgen van de Djembe-meester! Erg leuk, en erg warm!
In de namiddag waren we allen vol van het overheerlijke eten (Ook mijn collega’s die er achter kwamen dat ze onbeperkt kip konden blijven bestellen waren nu ook vol) en ging ieder weer terug naar zijn huis. Voor mij 15 minuutjes met de auto terug. Doordat het druk was in de stad en mijn telefoon leeg was heb ik lang in de file gestaan en de verkeerde afslag per ongeluk genomen waardoor dit ritje helaas een uur duurde. Ik smolt mijn auto uit die zonder airco wel erg warm kan worden ;-).

Donderdag bleek bijna iedereen een vrije dag te hebben waardoor ik lekker het rijk voor mezelf had.
Deze tijd is dan ook zeer goed benut in schoonmaken en een eigen werkplek gecreëerd. Samen met een collega zit ik nu in ons “eigen” kantoortje waar ik niet gestoord word van al het harde praten, zingen, lachen en YouTube-filmpjes.
‘s Avonds ben ik met de Zuid-Afrikaanse vrienden naar Rush geweest, een grote trampoline wereld waar je binnen vijf minuten al je energie er uitgesprongen hebt en daarna 55 minuten buiten adem alle gekke spring bewegingen maakt die je je maar kan bedenken. Plus heel gaaf een trampoline/trefbalbaan en als dit een officiële sport is of wordt dan sluit ik mij daar bij aan! Super leuk!
Om deze dag dan maar af te sluiten zijn we naar het Banana Jam Café geweest in Kenilworth. Waar de Gin & Tonic weer erg lekker smaakte!
Vrijdag 11 december een redelijk algemene stagedag gehad en ons voorbereid op de komst van een groep Nederlanders die via hun minor Global exploratiens and Sports bij ons vrijwilligerswerk kwamen doen. Vrijdagavond was ik uitgenodigd om bij Anne (de andere student van CMV) lekker te gaan braaien. Het was een gezellig eetfeestje waar van de 14 mensen 9 uit Nederland kwamen (weet nog steeds niet waar die opeens allemaal vandaan kwamen :P ).

Zaterdag was een chilldag! ’s Ochtends naar The Old Biscuit Mill geweest in Woodstock, wat zo’n 15 minuutjes lopen is van ons huis. Het is een soort van food-festival achtige plek met ontzettend veel hapjes, gerechten, muziek en drinken! Om de fancy tour maar even door te zetten smiddags naar de Canal Walk geweest wat een gigantische shopping mall is! En daar binnen is een grote MC Donalds die zo groot was! Niet normaal en elk tafeltje zat vol natuurlijk :P.
Om de dag goed af te kunnen sluiten was een braai wel op zijn plaats! Dus weer lekker gebraaid!

De wekker ging zondagochtend 13 december vroeg. Samen met Anne, Nadia en Justin hadden we het briljante idee om de Tafelberg te hiken. We deden de Indian Fenster route en dit was zó gaaf! Een geweldige hike van 2,5-3 uur lang of zo iets om de top te bereiken en redelijk zwaar was maar zeker de moeite waard! Op de top hebben we geluncht en weer lopend terug naar beneden gegaan. Ik heb de smaak te pakken en ga zeker dit nog eens doen!
Maandag 14 tot donderdag 17 december kwam dus de groep Dutchys langs. Hoe wel het eerst overweldigend was om opeens zoveel Nederlanders op mijn Afrikaanse werkplek te hebben, wende het al snel en de volgende dagen waren dan ook heel Hollands-gezellig en leerzaam!
Er werd geklust, geschilderd en er werden sportlessen gedaan. Leuk om te zien hoe zij er van hebben genoten maar ook om te zien hoe ‘Hollands’ zij konden reageren op de Afrikaanse mentaliteit. Blijkbaar heb ik na deze weken dan toch al een iets andere mindset gekregen.
Het was tof om heel sportief Eindhoven op bezoek te hebben.
Vanaf nu heb ik vakantie tot begin januari. Wat ik ga doen en waar ik naar toe ga weet ik nog niet. Wel zou ik graag wat meer willen zien van het land en Kaapstad :)

Groetjes van Themba en jullie krijgen weer snel een update!

• 23 December 2015 - 18:06

Heit:

Hoi Rients
    Wat weer veel gebeurd daar, ik ben wel bang dat je groeit daar, want het is volgens mij het ene naar het andere feestje met natuurlijk weer een braai. Je moet maar lekker genieten, hier alles lekker druk voor de Kerstdagen natuurlijk, ik moet werken maar had de drie dagen ervoor vrij, we moeten tijdens de Kerstdqgen maar ff skype denk ik zijn we weer op de hoogte van jou belevenissen.

Oant sjen Heit.

Tags: #braai