Hurry up – Andiphi Langa - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu Hurry up – Andiphi Langa - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu

Hurry up – Andiphi Langa

Door: Rients Abma

Blijf op de hoogte en volg Rients

06 December 2015 | Zuid-Afrika, Observatory

Wat gaat de tijd toch snel! Het leven hier wordt steeds meer een gewenning en zeker een fijne plek om te zijn. De zetting waar ik nu zit te typen is als volgt: Bijna alle huisgenoten zijn een weekendje weg, waardoor het heerlijk rustig is, het 28 graden, ik een heerlijke vrije dag heb en eindelijk even geniet van een dagje niet te veel doen.
De afgelopen twee weken waren weer aangrijpend, interessant en snel voorbij.
Deze dagen hebben veel in het teken gestaan om goed in het team mee te kunnen werken.
Week 48 (23 tot 28 november) heeft veel in het teken gestaan van de graduation ceremony. Ik ben een aantal dagen werkzaam geweest bij de basisschool Zanemfundo waar we samenwerken met een andere organisatie om het ‘after-school’ programma op te pakken. Doordat het schooljaar nu om is was het tijd voor de graduation ceremony. De basisschool had sollicitatiegesprekken waadroor wij moesten uitwijken naar een ander gebouw. Door gebrek aan gebouwen die; goedkoop, gratis of in goed onderhoud zijn, zijn wij uitgeweken naar een kerkgebouw, nouja kerkgebouw het is een grote witte tent met reuze letters JESUS met tape op het dak. Binnenin staan vele stoelen om het podium heen en ligt er over de gehele bodem restvloerbedekking in verschillende hippe hippie kleuren. Het was dan ook een grappig gezicht dat wij hier ons ceremony met de kinderen mochten doen.
Hoe wel we om 12.00 uur zouden beginnen en de eerste mensen er al om 11.00 uur waren werd het pas echt druk rond 13.00 uur. Doorgebrek aan leiding van ons partnerorganisatie startten we echter wat later dan gepland en kan het gelukkig allemaal beginnen. O wacht. Het kan beginnen maar waar zijn mijn collega’s? Rients wil je AUB de opening doen we hebben wat probleempjes met de apparatuur die te laat is geleverd en in de keuken loopt ook niet alles gesmeerd. Nouja, dan klim je maar op het podium. Daar stond ik dan de blonde blanke jongen die even geen idee had waar die het over moest hebben. Gelukkig was het maar slechts 35 graden die dag en bakten we bijna de tent uit. De woorden spookten door mijn hoofd en daar begon ik maar te praten over van alles en nog wat en hoe tof het was dat iedereen er kon zijn… Daarna het programma uitgelegd wat ze eigenlijk ook al op het briefje in hun handen hadden. Gelukkig kwamen er met vlagen weer collega’s binnen en zijn we verder gegaan met het programma en vind ik het knap dat de Afrikaanse toeschouwers zo lang en rustig op hun stoel blijven zitten.
Naast af en toe wat hectische dingen op het werk is het ook tof om te zien wat er allemaal wel goed gaat, goed geregeld is en waar ze over nadenken. Zo hebben ze veel oog en oor voor elkaar en is dat ook iets belangrijk in de cultuur. Hierdoor voel ik mij af en toe echt weer even de Nederlander tussen de Afrikanen. Want ze hoeven niet elke keer mee te lopen naar de printer als mijn printjes in het andere gebouw liggen. Toch loopt er elke keer wel weer 1 of 2 gezellig mee die kant op want dat is ‘belangrijk’. Nou werk ik graag het liefst snel en alleen om vervolgens wel weer in de groep te mengen is het hier veel met de collega’s op pad.
Na zes dagen gewerkt te hebben was het na de ceremony eindelijk weekend! Deze stond in het teken om met de Witte Zuid Afrikaanse vrienden door te brengen. Zij hebben bij zo’n beetje geadopteerd in de groep en daardoor heb ik al toffe dingen beleefd en gezien. Het plan van de zaterdagavond was om de berg Lions Head te hiking. Een geweldige ervaring en tocht naar boven om vervolgens de zon in de oceaan te zien glijden en het donker de stad opslokt.
Zondag’s lekker uitgerust op het stand bij Camps bay. Waar goed insmeren erg belangrijk is..! en waar het water van de oceaan zo koud is dat je je voeten niet meer voelt bij het zwemmen.
Het was weer een fijne dag die eindigde met een heerlijke pizza met veel avocado.
De werkweek erna stond in het teken van het kerstfeest van we vrijdag 4 december hebben gevierd met een pak m beet 500 kinderen hebben gevierd. De organisatie was deze keer erg goed en de kinderen hebben genoten van de: schmink, waterbanen, springkussens, kerstverhalen, dansen, zingen, eten en als afsluiter de kerstcadeaus. Het klinkt wellicht als een simpele dag maar het was tot in de puntjes goed geregeld en georganiseerd voor zo veel kinderen.
O man, eigenlijk wil ik nog wel 100 dingen vertellen maar ik ga het bijna afsluiten.
er volgt nog even een rijtje met gebeurtenissen:
- Bijna elke avond heb ik wel wat tofs te doen waardoor dit verhaal iets later kwam dan gepland.
- Het eten hier heerlijk en goedkoop is en ik vooral opzoek ben naar de gezonde happen want alles is hier zo vet en ongezond..
- Mijn collega’s een halve kip tijdens de lunch geheel opeten (ja met de botten enal)
- Je in Nederland gek bent dat je kippen en andere dieren houdt voor de hobby maar wel kip koopt bij de supermarkt.
- Je bij het tankstation niet zelf je benzine bijvult maar het laat doen door de werknemers die er voor zijn aangenomen…
- Ik gek ben op braaien!
- Linksrijden eigenlijk heel goed gaat en elke dag weer veilig heen en weer kom.
- Dat ik tijdens het rijden meer moeite heb met de hellingproeven die hier redelijk stijl zijn.
- Dat ik het leuk vond op de reacties te horen op het vorige verslag!
Doei en hier nog een aantal geleerde woordjes.
How are you – Unjani
I’m Fine – Ndiphilile
Hurry up – Andiphi Langa
It’s hot today – Hayi Namhalanje.

  • 06 December 2015 - 17:23

    Hendrik Abma:

    Hoi Rients
    Wat een belevenissen en volgens mij wen je al aardig aan het Afrikaanse leven.
    Ik ben jaloers op de werkelijk hoge temp. hier nog geen woord over de tocht der tochten , dus zit er maar niet over in als hij komt nu jij daar zit.
    Het kan de komende nacht wel 13 graden + worden dus ijs zien we hier nog niet.

    Verder alles goed hier groet Heit.

  • 06 December 2015 - 17:45

    Grytsje:

    Hey Themba,

    Fijn om weer even een verslag van je te ontvangen. Heb ik ook weer even een verhaal om beppe voor te lezen. Verdere verhalen doen we wel even via de app en skype.
    groetjes xxx mem

  • 06 December 2015 - 19:09

    Charissa:

    Leuk verhaal Rients!! Klinkt goed :)! en herkenbaar ;)! Geniet ervan topper!! x

  • 06 December 2015 - 21:25

    Rients Abma :

    En sorry het is wat hectisch geschreven maar mijn eerste poging mislukte..

  • 07 December 2015 - 11:00

    Tietske:

    Heel leuk Rients

  • 07 December 2015 - 20:19

    Hans Houtman:

    Hoi Rients,

    Je klinkt nog heerlijk enthousiast. Houden zo en geniet maar van alle nieuwe dingen. Het gaat niet altijd zoals gepland, maar dat ben je op de projecten ook wel gewend. erg leuk om je verhalen te lezen. Nog een goede tijd daar gewenst.

  • 30 Januari 2016 - 17:36

    Dyn Tante Dukke:

    No dag Rients,
    Wat beleefst do prachtige avonturen.
    Wat in wereld! Wy geniete fan al dyn ferhalen,en winskje dy alle wille en nocht ta. Genietsje der fan!
    Pos goed op dy sels!
    oant horens
    leave groet fan us beiden!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Observatory

Rients

Half jaar stage in Kaapstad!

Actief sinds 13 Nov. 2015
Verslag gelezen: 310
Totaal aantal bezoekers 6086

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 12 April 2016

Rients Stage Beautiful Gate - Kaapstad

Landen bezocht: