Call it a small vacation! - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu Call it a small vacation! - Reisverslag uit Jeffrey’s Bay, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu

Call it a small vacation!

Door: Rients Abma

Blijf op de hoogte en volg Rients

07 Januari 2016 | Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Call it a small vacation!

Hi allemaal, Hopelijk heeft iedereen fijne kerstdagen gehad en mag het voor jullie allemaal een ontzettend fijn 2016 worden!
Mijn 2016 is in ieder geval erg goed begonnen maar ook de laatste dagen van het oude jaar waren erg chille dagen!

De kerstdagen vlogen voorbij en waren ontzettend fijn. Nou heb ik gehoord dat het de warmste kerst sinds tijden was in Nederland. Ook hier was het redelijk warm ;-).

De kerst was dit jaar met nieuwe vrienden en nieuwe onbekenden die elkaar allemaal vonden om samen te zijn met kerst. Het betekende al snel dat we in het mooie weer met z'n allen een braai hadden en er verschillende drankjes genuttigd werden. Niks verkeerd mee natuurlijk! De braai zat nog maar net achter mijn kiezen of ik ben met mijn huisgenoten doorgereden naar de Township Langa. Langa is de oudste (of één van de oudste) Township van Kaapstad en is een ontzettend grote probleem wijk met vele blikkenhutten, geweld enz.
Wat doet Rients daar dan op eerste kerstdag?
Nou, midden in de Township bevindt zich een restaurant, het wordt gerund door de lokale mensen daar, het eten is lokaal de locatie is uniek en de mensen zijn er geweldig! Volop dans, muziek, facepainting en ontzettend lekker eten. De eigenaren waren ontzettend dankbaar door de komst van ongeveer 30 gasten die eigenlijk allemaal tourist waren.
Ze hebben uitgelegd hoe veel moeilijke tijden ze hebben mee gemaakt en hoeveel het voor hen betekende dat er bezoekers kwamen. (de Blanke en gekleurde Afrikanen durven eigenlijk nog steeds niet in Langa te komen). Nadat de eigenares met een emotioneel verhaal bijna iedereen aan het huilen kreeg wisten we dat we er goed aan hadden gedaan om hier te komen (en durfden te komen) en zijn we weer terug gegaan naar ons eigen wijk en ons eigen fijne huis!

De andere dagen heb ik gezwommen, surflessen genomen en hiken. The good life zullen we zeggen! volop zomer met prachtige stranden en een boulevard dat me meer aan Miami doet denken dan dat mijn beeld van Zuid-Afrika was.
Surfen gaat me redelijk goed af en vind het een fantastische sport om te doen!! De tweede les dat ik had heb ik meerdere malen op mijn bord gestaan en wilde ik het liefst de hele ochtend doorgaan.
Helaas werd dit verstoord door de het luchtalarm dat afging bij het strand. Dat betekent onmiddellijk het water uit komen want er is een haai gesignaleerd in de baai. Later bleek het om twee haaien te gaan in de baai waar iedereen aan het zwemmen of surfen was..
en man o man wat ben ik blij met de haaienspotters want ook al zijn het kleine haaien (lees iets groter dan een meter) ik heb ze liever niet aan mijn tenen zitten.

Vanaf 30 januari heb ik een kleine backpack gedaan. Van Kaapstad tot aan Jeffrey's Bay en Addo weer terug via de Gardenroute naar Kaapstad. Een prachtige reis waar ik vol op struisvogels zag aan de kant van de weg en prachtige bergen en landschap. In verschillende hostels geslapen met mensen van over de hele wereld biertjes gedronken en oud en nieuw met Acht Awesome Amerikanen en één Duitser gevierd aan het strand bij Sedgefield. Het vuurwerk vloog ons om de oren en het leek af en toe meer op een vuurlinie waar je niet al te dicht bij moest komen dan op sierpijltjes.
Als je dan toch aan de warme oceaan zit kan je ook wel even het water in om 00.30 uur. Een fijne en warme nieuwjaarsduik in de oceaan. Ik vond het helemaal geweldig. De nacht ging door, wij gingen door en om kwart voor 7 werden we weer netjes gewekt na een aantal uurtjes geslapen te hebben want we gingen doorreizen naar Bloukrans. Bloukrans staat bekend om een prachtig uitzicht en een hoge brug....
JA.. We gingen bungeejumpen... En ik weet niet of het nou de kater was of de groepsdruk? In ieder geval heb ik ja gezegd op het aanbod om te springen..
Met klamme handjes en nog een rammelende maag stond ik op een ontzettend hoge brug. Al snel werd mijn naam omgeroepen en werd me uitgelegd hoe ik moest springen. Het ging eigenlijk allemaal wat bij mij langs het idee leek mij simpel, gooi jezelf van de brug en hopen dat het touw aan je voeten vast zit. Voor de sprong heb ik ook drie keer gecheckt of er wel echt een touw aan mij vast zat... :P
3, 2, 1 bungeeeee! en hoewel ik af en toe nog wel eens iets twee keer overweeg voordat ik het doe, sprong ik op commando zo van de hoge brug af (216 meter). Een vrije val van een aantal seconden en daar begon ik te stuiteren aan het touw! Een heerlijk gevoel wat ontzettend veel adrenaline bij je oppompte. Na uitgebungeld te zijn werd ik opgehaald door 'spiderman' jaja.. en stond ik binnen een paar minuten weer op de brug.. ZO GAAF. Zo'n vette ervaring maar vraag mij af of ik het nog eens zou doen ;-).
De volgende dag ben ik nog op safari geweest voor 300 Rand (op dit moment is de rand erg aan het dalen in waarde waardoor deze geweldige safari mij nog niet eens 17 euro koste.. :P).
Met tientallen olifanten, buffels en leeuwen was ik een gelukkig manj met drie van de BIG-5 gespot te hebben!

De mensen die ik hier steeds weer leer kennen zijn geweldig en Zuid-Afrika is ook echt aan te raden voor backpacken voor langere tijd! Zo veel te doen, zo veel te zien en te beleven!
Verder heb ik nog verschillende dagtripjes gedaan naar Kalk Bay, Simons Town, Durbenville en Stellenbosch.
Het is hier nog steeds volop genieten, ontzettend zomers mooi weer en veel te doen.

Tot snel weer mooie mensen!
Cheers Rients

  • 07 Januari 2016 - 15:26

    Omke Tjeerd:

    Hé Rients,
    Wat een avonturen. En dan dat bungeejumpene, je was er ondersteboven van zag ik op een filmpje op Facebook. Hoe durf je het. Hou je taai en tot ziens.

  • 07 Januari 2016 - 19:03

    Hendrik Abma:

    Leuk Rients. Goed weer wat van jou te lezen volop genieten maar. Het regent hier nu, dus ons wintertje is weer over en over de tocht hoef je echt niet in te zitten of die komt.

    tot horens maar weer.

    gr. Heit

  • 08 Januari 2016 - 20:31

    Grytsje:

    Hoi Rients,
    wat een belevenissen! Volop genieten. Geweldig. Bedankt voor je mooie update.
    een kerst en oud en nieuw om nooit te vergeten.
    liefs

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Jeffrey’s Bay

Rients

Half jaar stage in Kaapstad!

Actief sinds 13 Nov. 2015
Verslag gelezen: 212
Totaal aantal bezoekers 6077

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 12 April 2016

Rients Stage Beautiful Gate - Kaapstad

Landen bezocht: