Handshakes en Klikjes - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu Handshakes en Klikjes - Reisverslag uit Observatory, Zuid-Afrika van Rients Abma - WaarBenJij.nu

Handshakes en Klikjes

Door: Rients Abma

Blijf op de hoogte en volg Rients

21 November 2015 | Zuid-Afrika, Observatory

Er zitten hier 3x zo veel uur in een dag dan in Nederland!
Elke dag maak ik iets anders mee wat weer verbaasd, me aan het lachen maakt of wat me emotioneerde.
Ik probeer in een samenvatting deze week te beschrijven.

Maandag 16 november was dan eindelijk mijn eerste stagedag!
Stipt 09.00 uur kom ik aan bij Beautiful Gate, mijn werkplek voor de komende maanden. De eerste persoon die ik aanspreek weet van mijn komst begroet mij zeer vriendelijk en brengt mij bij mijn contactpersoon.
Mijn contactpersoon van de afgelopen maanden zag ik nu voor het eerst in reallife en het blijkt niet een zwarte Afrikaanse oude dame zoals in mijn gedachten maar een zeer vlotte Amerikaanse vrouw die al heel wat jaren actief is bij BG en hier nu woont. Als welkomstcadeau kreeg ik mijn eigen koffiemok met snoep, koekjes en chocola.
De eerst volgende vier uur waren vervolgend bestemd om de collega's te leren kennen en de teamleiders per afdeling te spreken. Zo heb ik inmiddels al veel gehoord over de financiën, hoe ze gestart zijn, de projecten die er lopen, hoe ze de sponsoren en Funda's krijgen enz.
Zeer interessant allemaal en tof dat ze dat geregeld hadden zodat ik de eerste basis weet over de organisatie.

Het terrein en de organisatie blijkt veel groter dan verwacht en het is een erg levende community waar veel wordt gewerkt voor de kinderen en hun toekomst, projecten voor moeders, hygiëne trainingen, een winkel, een restaurant, een ruimte voor diensten/kerk, computerruimtes om te werken aan goede CV's en sollicitatiebrieven enz.
Het verrast me op een fijne manier en daarnaast ziet alles er heel strak en verzorgd uit.
Het team (After School Team) bestaat vrijwel uit allemaal Zwarte Zuid-Afrikaanse werknemers plus een aantal jongeren uit de omgeving die een soort van traineeship doen om te kijken hoe zij in hun eigen buurt kunnen werken. Toffe mensen die mij goed erbij betrekken en ook heel goed uitleggen hoe we hier aan het werk gaan en waarom we het zo doen.

Dinsdag de 17e startte de dag met een evaluatie/brainstorm over het project wat we doen en hoe ze na de zomervakantie (11 december - 9 januari ongeveer) weer verder kunnen gaan. Interessant om te zien welke punten er uit kwamen en waar ze tegen aan liepen. Ook duurde de vergadering na mijn idee erg lang doordat er veel tijd in werd gestoken om na elkaar te luisteren en elkaar vooral niet te veel tegen te spreken. In NL hadden we deze bijeenkomst twee keer sneller gedaan maar dus ook minder goed na elkaar geluisterd ;-).
's Middags ben ik de wijk ingegaan samen met een collega. Ik werk in de wijk Phillipi, een vrij nieuwe township waar de nodige problemen in voorkomen.. Hier even de Wikipedia link zodat je zelf even kunt lezen wat het precies voor een wijk is https://en.wikipedia.org/wiki/Philippi,_Cape_Town
Daar werk ik in een lokaal aan een grasveld waar elke dag ongeveer 28 kinderen komen voor het project. Naast educatie en spel is er ook de kans om te eten. En deze keer mocht ik het klaarmaken, Sojapap... Op het oog niet heel smakelijk.. Maar o zo belangrijk en voedzaam..

Woensdag de 18e ben ik bij een ADD/ADHD training geweest en hoe we daarmee om moeten gaan. Het was de laatste sessie van de 8 dus heb ik er vrij weinig van kunnen opsteken maar goed dat de collega's deze training gehad hebben. s'Middags weer naar de school geweest en de kinderen raken al wat aan mij gewend. Als ik de wijk in kom zijn het vooral zwerfhonden en huizen/hutten om mij heen met mensen die even komen kijken wat die 'Witte' hier doet. Dat roepen ze dan ook en ik glimlach maar even terug ;-)

Donderdagochtend heb ik al vroeg ergens in de stad een huurautotje gehaald. Een kleine witte VW Polo.. Nou is dat nog niet zo erg.. maar wel dat het stuur aan de rechterkant zit en ik vanaf de stad tot aan Phillipi en nu de rest van mijn Zuid-Afrika avontuur aan LINKS moet rijden! Doodeng haha! Maar het is tot zo ver nog steeds gelukt, al zegt je systeem steeds dat je aan de andere kant moet rijden en komen de auto's opeens van alle hoeken waar je ze niet verwacht.. en bedenk zelf even hoe dat gaat in Kaapstad, met heuvels en en links rijden en townships....

Om 8.30 uur op stage met iedereen die werkt op donderdag een viering gehad plus een 'schema' (Yes I love planning en schema's kom ik achter) hoe we tot aan de zomervakantie verder gaan werken en wie welke taak op zich neemt.
Daarna meteen door om 10.00 uur om naar een basisschool te gaan in de wijk. Door gebrek aan genoeg zit plaatsen maar goed proppen in de auto's om alle collega's daar te krijgen. Daar was de graduation ceremony voor grade 6.
en voor deze ceremonie werd Hollandse Rients gevraagd als spreker. Een speech over Educatie en hoe belangrijk het is om Engels te spreken en te leren. Al stond ik er zelf meer versteld van wat er allemaal uit mijn mond kwam over wat ik kon verzinnen over Educatie was iedereen nog al onder de indruk..

De organisatie kan mij veel bijleren en ik voel me er al redelijk thuis ook al krijg ik niet af en toe alles in één keer mee wat er besproken wordt of hoe het werkt. Ze zorgen er goed voor dat ik er bij hoor.
Een goede CMV locatie met uitdagende werkzaamheden.

Verder ben ik woensdag avond met een Australische collega naar de Vineyard Oval Maket geweest! Geweldig! een mini food-festival naast de tafelberg en ongeveer 30 verschillende eetstandjes en bier en wijn zaakjes die allemaal vervoerd worden met campers.

Donderdag een echte braai (Afrikaans BBQ'en) avond gehad met de huisgenoten en vrienden van huisgenoten. Er kwamen zo'n 16 mensen het was zeer gezellig en gelaagd. Veel van hen kwamen uit NL en daartussen zat dan ook al weer de eerste Fries waardoor ik even in mijn Memmentaal kon praten over alles wat we al hadden meegemaakt.

Vrijdag heeft een huisgenoot me mee genomen naar het Kirstenbosch. Een ontzettend groot park vol planten, bomen, watervalletjes verschillende vogels waaronder parelhoenders en Nijlganzen en ook al klinkt het heel Afrikaans, ik waande me even thuis in Wjelsryp bij deze beestjes en reuze planten die in miniversies bij mijn moeder en tantes in de vensterbank staan.

Verder heb ik op de market een leuke actieve groep jongeren ontmoet uit Kaapstad. zij komen 1 a 2 keer in de wijk bij elkaar waar ik ook voor uitgenodigd ben :-)

Ben ik de enige in de hele organisatie die zijn koffie zwart drinkt en iedereen verklaart me voor gek.

Krijgen we na meetingen en vergaderingen om 10.00uur of welke tijd dan ook, chips, pinda's en of snoep.

Zijn de avocado's hier heerlijk! en mijn nieuwe gezonde snack voor tussendoor.

Is gezond eten zeer lastig hier met alle chips, friet en burgers waar ze je steeds mee trakteren..

Ben ik nog steeds heel blij dat ik hier zit ondanks dat het af en toe erg schakelen is tussen leefgebieden en wijken. Zwart, gekleurd of wit, arm en rijk.

Is mijn blog langer geworden dan ik wilde.. maar bij deze even een goede update over wat ik nu allemaal gezien en gehoord heb.

Gaat Afrikaans verstaan en lezen mij goed af.

Spreekt het grootste gedeelte waarmee ik werk en de kinderen IsiXhosa (op zijn Hollands spreek je dat ongeveer uit als Ko(klik)za je weet wel van die mooie Afrikaanse klik klakjes door het praten heen.

En hebben ze mij een Xhosa naam gegeven: Themba.
en Themba betekent Hoop



Rients

  • 21 November 2015 - 20:16

    Jolanda (CMV):

    Beste Rients, wat heb je je eerste ervaringen mooi beschreven. Fijn te lezen dat je stage je zo prettig ontvangen heeft. Maak er een mooie en uitdagende tijd van. Ik blijf je volgen! Groet, Jolanda

  • 21 November 2015 - 20:51

    Omke Tjeerd :

    Geweldig wat je doet. En wat een enorm mooie ervaring. Mooi om dat allemaal te lezen. Hou je taai Rients, je doet geweldig werk.

  • 23 November 2015 - 13:15

    Hendrik Abma:

    Hoi Rients, wat een leuk verhaal, veel indrukken en weetjes wat natuurlijk erg belangrijk is daar.
    Dat je Hoop heet doet mij toch wel wat aan onze geit denken(grapje) maar fijn genieten
    groet Heit

  • 25 November 2015 - 13:06

    Elizabeth:

    Hey leave neef,
    Wat fijn om fan dy te hearen en sa even mei te sjen yn dyn libben der. Wat hast alwer in soad belibbe! En wat hast in mooie nije namme krigen! Al fien ik it ek wol wat in geitenamme... Ha ha!
    Leerst ús ek ris wat mooie Afrikaanse wurden?
    Succes op dyn stage en geniet fan disse ryke ervaring!
    Ik bliuw dy folgjen hjer. Folle leafs!

  • 25 November 2015 - 19:22

    Tantans :

    Lieve Rients (hoop) hi hi
    . Wat een ondeneming dit blijf ik zo vinden .
    Ik sluit me aan bij de anderen wat een mooi verslag.fijn dat je ons zo op de hoogte houd, het zal inderdaad zo nu en dan wel slikken zijn. Pas goed op je zelf .dus je vond het ook een helelange reis. Een hele zit .
    Hier gaat alles goed ,ben afgelopen vrijdag geopereerd, het gaat prima ,eigenlijk is het me mee gevalen nog ,wel wond pijn maar dat spreekt voor zich. Nu moet ik goed oefenen, dan zal het allemaal goed komen.
    Graag tot de volgende keer liefs dikke tut tantans

Tags: Themba

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Zuid-Afrika, Observatory

Rients

Half jaar stage in Kaapstad!

Actief sinds 13 Nov. 2015
Verslag gelezen: 417
Totaal aantal bezoekers 6076

Voorgaande reizen:

11 November 2015 - 12 April 2016

Rients Stage Beautiful Gate - Kaapstad

Landen bezocht: